جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۲:۰۵

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران:
دستاوردهای پژوهشی برتر تجاری سازی می‎شود

باشگاه خبری فراساحل: مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تقویت حضور دانشگاه در کنار مجموعه صنعت نفت و در مذاکرات قراردادهای جدید نفتی، گفت: صنعت نفت با دانشگاه‌ها مانند مشاور بالادستی برخورد ‌می‌کند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، ابراهیم علوی طالقانی دانشگاه‌ها را گیرنده دانش معرفی کرد و گفت: وزیر نفت تاکید دارد که در روند قراردادهای جدید نفتی نماینده دانشگاه‌ها در تمام مذاکرات حضور داشته باشد و دانشگاه‌ها در جریان کارها قرار بگیرند. در سال‌های اخیر نیز با هدف جلوگیری از انجام کارهای پراکنده، دانشگاه‌ها را بر روی موضوعات خاصی متمرکز کرده ایم که به عنوان نمونه ‌می‌توان به واگذاری مطالعه ۹ مخزن نفتی به دانشگاه‌ها اشاره کرد.

طالقانی توضیح داد: در جریان واگذاری مطالعه ۹ مخزن نفتی به دانشگاه‌ها، هر دانشگاه موظف است امکانات خود را بر روی امور پژوهشی آن میدان خاص متمرکز کند و در قرارداد توسعه ای مربوط به آن میدان نیز به شرکت توسعه دهنده مشاوره دهد. وی، نتیجه محور بودن به جای فرآیند محوری را از نقاط تمایز قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‎ها به نسبت دیگر قراردادهای پژوهشی در سطح کشور عنوان کرد و افزود: دانشگاه‎ها با اختیاراتی که دارند، باید نتیجه کار را در زمان بندی‎های مشخص به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهند و با دانشگاه‌ها مانند مشاور بالادستی برخورد خواهد شد. این مقام مسئول با اشاره به جایگاه خاص پژوهش و فناوری در سیاست‌های کلان کشور، گفت: در مدیریت پژوهش و فناوری ۱۱ حوزه فناوری به عنوان حوزه‌های هدف مشخص شده اند که ‌می‌توان آنها را به سه بخش طبقه بندی کرد.


ازدیاد برداشت، مقوله مورد تاکید مدیریت پژوهش و فناوری نفت
طالقانی ادامه داد: بخش اول حوزه‌های هدف شامل حوزه‌های اصلی مانند ازدیاد برداشت، بخش دوم شامل حوزه‌های پشتیبانی کننده مانند منابع انسانی و بخش سوم شامل حوزه‌های راهبردی مانند سیاست‌های آینده است. لازم به ذکر است که مقوله ازدیاد برداشت در این میان بیشترین تمرکز و وقت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران را به خود اختصاص داده است. وی با تاکید بر بازآرایی انجام شده در ساختار مدیریت پژوهش و فناوری، بیان کرد: در ساختار جدید با حفظ تعداد افراد، دو بخش مطالعات آینده پژوهی و تجاری سازی اضافه شده است. بخش تعریف، نظارت و اجرایی سازی پروژه‌ها نیز که از قبل وجود داشته، در ساختار جدید حفظ شده است. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی را اصلی ترین دغدغه‌های این مدیریت خواند و اظهار کرد: فعالیت‌های این مدیریت در سال‌های اخیر به صورت نتیجه محور بوده است به این مفهوم که بیشتر تمرکز بر استفاده از نتایج و دستاوردهای پژوهشی با هدف استفاده در تصمیم گیری‌ها و یا ساخت محصولات بوده است.


هماهنگ سازی تجربیات فناورانه بین المللی با ظرفیت‌های داخلی
وی بحث همکاری فناورانه را یکی دیگر از ماموریت‌های مهم این مدیریت ذکر کرد و گفت: ما بستری را فراهم خواهیم کرد تا تجربیات مدون فناوری بین المللی با ظرفیت‌های داخلی کشور هماهنگ شود. طالقانی تشریح کرد: مفهوم فناوری شامل بخش تجهیزات، مهارت و دانش است و مجموعه این سه بخش ‌می‌تواند کاربرد فناورانه داشته باشد. وی افزود: در قراردادهای جدید نفتی بحث گیرنده فناوری مطرح شده است و در هر قرارداد تعدادی گیرنده فناوری در مقابل شریک خارجی توسعه دهنده میدان پیش بینی شده است که از میان آنها ‌می‌توان به شرکت‌های EPC، سازندگان داخلی، مدیریت پروژه‌ها و بخش کارفرمایی (شرکت ملی نفت) اشاره کرد.



  کد خبر : 4527
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :